Ondersteuning en veiligheid
Extra ondersteuning van leerlingen
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis.
Gediplomeerde specialisten op school
Taal en rekenen
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
- Er zijn voor dit aandachtsgebied geen gediplomeerd specialisten aanwezig
Sociaal-emotioneel
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
- Gedragsspecialist
- Intern begeleider
- Orthopedagoog
- Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Gedrag, werkhouding en taakaanpak
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
- Gedragsspecialist
- Intern begeleider
- Orthopedagoog
Motorische en lichamelijke ontwikkeling
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
- Intern begeleider
- Orthopedagoog
- Fysiotherapeut
- Ergotherapeut
- Logopedist
- Pedagogisch educatief professional
Medisch handelen en persoonlijke verzorging
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
- Intern begeleider
- Orthopedagoog
- 15 medewerkers hebben hun BHV diploma
Veiligheid op school
Anti-pestprogramma
IKC de Vonkenmorgen werkt met een sociaal veiligheidsplan.
Pestgedrag wordt niet getolereerd. Wij zien het als onze taak om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken.
Sociale en fysieke veiligheid
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een vragenlijst af via Methode 'Zien'.
Wij scheppen een veilig pedagogisch klimaat door tijdige signalering en gerichte acties te houden. We werken op ons IKC met een sociaal veiligheidsplan, dat opgesteld is in samenwerking met het team en de leerlingen. De veiligheidscoördinator ziet toe op het uitvoeren van de te nemen stappen.
Verder werken we met de methode Kwink om tegemoet te komen aan sociaal emotioneel leren, burgerschap en mediawijsheid. We werken groepsbreed aan een sociaal veilige groep en werken preventief aan het voorkomen van verstorend gedrag en pesten.
De gouden weken
Een goed begin is het halve werk. Dit geldt zeker voor de groepsvorming aan het begin van het schooljaar. Het groepsvormingsproces begint elk jaar na een vakantie weer helemaal opnieuw en dit noemen we de gouden weken. De eerste weken van het schooljaar zijn daarom ontzettend belangrijk voor het creëren van een fijne sfeer in de groep.
Anti-pestcoördinator en vertrouwenspersoon
Functie: anti-pestcoördinator
Naam: Van de Laak
E-mailadres: [email protected]
Functie: anti-pestcoördinator
Naam: Schenkels
E-mailadres: [email protected]
Locatie: Schoolstraat 1
Buitenschoolse opvang
Kinderopvang
Peuterspeelzaal
Basisschool groep 1 t/m 4
T: 0481-421371
Locatie: Nijmeegsestraat 3
Basisschool groep 5 t/m 8
T: 0481-421298